St. Vincent szigetén

St. Vincent szigetén
Gilroy, Jutka, Selly

2.26.2012

13. Haiti: Kéksisakosok: az ENSZ /UN/ békefenntartó tevékenysége

Sosem gondoltam, hogy az ENSZ /UN/ békefenntartó tevékenysége ennyire fontos, amíg el nem jutottam Haitibe. Mivel nem sokat tudok erről a témáról, ezért idemásolok egy a net-ről leszedett információt. Kissé száraz, unalmas anyag, de én örülök, hogy elolvasva most már többet tudok....
Kifejezetten örültem annak, hogy az info szerint ötezer nő és kétezer önkéntes dolgozik ebben a tevékenységben - sőt, a nőket itt nem diszkriminálják a neműk miatt, hanem éppen ellenkezően: pozitív diszkriminációval támogatják szerepvállalásukat. Hahó, magyar politikusok, lám-lám, van ilyen a Földön!!

De mi is a békefenntartás- kérdeztem magamtól??

A nemzetközi válságkezelés központi eleme

• Az ENSZ Biztonsági Tanácsának felhatalmazásával végzett békefenntartó műveletek
nemzetközi jellege példátlan legitimációt biztosít bármely ENSZ békeműveletnek.
• Az ENSZ békefenntartás pártatlan és széles körben elfogadott eszközt biztosít mind a
tehermegosztás, mind a hatékony fellépés szempontjából.
• Az ENSZ békefenntartás önmagában nem jelent megoldást minden konfliktusra. A vele
párhuzamos zajló békefolyamatot nem helyettesítheti.

Nagyszabású vállalkozás

• Az ENSZ a legnagyobb multilaterális közreműködő szervezet a válság-utókezelés és
stabilizáció területén világszerte.
• Egyedül az Egyesült Államok kormánya előzi meg az ENSZ Békefenntartási Műveletek
Főosztályát (DPKO) a hadrendbe állított katonai személyzet számát illetően.
• Több mint 100.000 személy szolgál 18 DPKO vezette békeműveletben 4 kontinensen és 12
időzónában, közvetlenül befolyásolva ezzel százmilliók életét.
• Az ENSZ nem rendelkezik saját haderővel, annak felállítását a tagállamok felajánlásai teszik
lehetővé. 115 ország járul hozzá katonai és rendészeti személyzet biztosításával az ENSZ
békefenntartó tevékenységéhez.
• Jelenleg a műveletekben mintegy 73.000 katona és katonai megfigyelő, valamint 9500 rendőr
teljesít szolgálatot. Továbbá csaknem 5700 főnyi nemzetközi polgári személyzet, több mint
12.400 helyi civil munkatárs és mintegy 2000 ENSZ önkéntes vesz aktívan részt a
békeműveletekben.
• Egyedül 2006-ban a DPKO több mint 100 csapatküldő állammal tárgyalt a békefenntartásban
való részvételt illetően, több mint 800.000 utast és 160.000 tonna szállítmányt juttatott célba a
levegőben, és több mint 200 kórházat és klinikát működtetett a harcmezőn.
• Az ENSZ békefenntartó műveleteiben csaknem 2000 egyenruhás és több mint 5000 civil nő
szolgál.


Magas sikerességi mutató

• Az ENSZ viszonylag eredményes és költséghatékony műveleteket folytat. Szakosított
ügynökségein keresztül a civil és katonai képességek széleskörű tárházával rendelkezik a
demokratikus intézményrendszerek kiépítéséhez („nation building”).
• Az ENSZ a „nation building” műveleteknek leginkább megfelelő intézményi keretekkel
rendelkezik a viszonylag alacsony költségek és sikerességi mutatók, valamint a legmagasabb
szinten biztosított nemzetközi legitimitás miatt.
• 1945 óta az ENSZ békefenntartói több mint 60 alkalommal kerültek bevetésre és 172 békés
megállapodás megszületéséhez járultak hozzá, amelyek regionális konfliktusoknak vetettek
véget és több mint 45 országban tették lehetővé, hogy a szavazók szabad választásokon
vehessenek részt.
• 2006-ban az ENSZ sikeres békefenntartó műveletet hajtott vége Burundiban.
• A DPKO ENSZ Aknamentesítési Szolgálata (UN Mine Action Service) aknaszedő
műveletekkel támogatja a kéksisakosokat megbízatásuk teljesítésében Cipruson, a Kongói
Demokratikus Köztársaságban, Etiópia/Eritreában, Libanonban, Szudánban és a Nyugat-Szaharában.

Az ENSZ békeműveletei költséghatékonyak

• Az ENSZ békeműveletei a nemzetközi beavatkozás más formáihoz képest kevesebbe
kerülnek és a költségek nagyobb arányban oszlanak meg. Ha az egy békefenntartóra jutó
költségeket vesszük alapul, a fejlett országok, a NATO, vagy az olyan regionális szervezetek,
mint az AU csapattelepítési költségeihez mérten is az ENSZ jelenti messze a legolcsóbb megoldást.
• Az Oxford Egyetem közgazdászai által végzett felmérés szerint az ENSZ Alapokmány VII.cikkelyével összhangban végzett nemzetközi katonai intervenció a legköltségkímélőbb
megoldás a konfliktusok feléledésének megakadályozására a „post-conflict” típusútársadalmakban.
• A DPKO jóváhagyott költségvetése a 2006. július 1. és 2007. június 30. közötti időszakra
mintegy 5.5 milliárd dollár, amely a világ katonai ráfordításainak (2005-ben a becslések szerint
meghaladta az 1 trillió dollárt) 0.5%-át teszi ki.
• Az Egyesült Államok Elszámolási Hivatala által készített tanulmány becslése szerint
Amerikának mintegy kétszer annyiba kerülne egy, az ENSZ Haiti Stabilizációs Műveletéhez(MINUSTAH) hasonló békemisszió végrehajtása, mint az ENSZ-nek – ez az összeg 876 millió
dollár, összehasonlítva az ENSZ 428 millió dolláros költségével a művelet első 14
hónapjában.

AZ ENSZ ott fejti ki békefenntartói tevékenységét, ahol a leginkább szükséges

• Az ENSZ békeműveletei jelenleg is a leginstabilabb és legkevésbé ellenőrzött biztonságikörnyezetben folynak, amellyel nemzetközi missziók valaha is szembesültek. Békefenntartói olyan helyszíneken igyekeznek biztosítani a stabilitást, a hosszú távú békét és fejlődést,
ahová mások nem tudnak, vagy nem akarnak csapatokat küldeni.
• Egyértelmű kapcsolat mutatható ki a polgárháborúk számának csökkenése és az ENSZ műveletek növekvő száma között. A hidegháború vége óta több mint 400%-al emelkedett az ENSZ békefenntartó műveleteinek száma. Ez az 1990-es és 2000-es években,mennyiségében és intenzitásában megnövekedett nemzetközi aktivitás a fegyvereskonfliktusok számának visszaesésével járt együtt.

Eltérő biztonsági környezetnek és igényeknek megfelelően is alkalmazható

• Az ENSZ fokozott rugalmasságot tanúsított műveleteinek típusait és struktúráit illetően, amely
lehetővé tette számára, hogy megfeleljen az egyedi kihívásokra és egyúttal a teljesítésének
határain belül maradjon.
• A példák közé sorolható a különálló parancsnokság létrehozása a Kongói Demokratikus
Köztársaságban, a dél-libanoni műveletet az ENSZ-központból irányító Stratégiai Hadászati
Sejt (Strategic Military Cell) felállítása, és az ENSZ partnerek (pl.:AU, EU és NATO)
komparatív előnyeinek kihasználása olyan válságkezelés során, amikor a hagyományos
csapatküldés kevésbé volt alkalmazható.


Az ENSZ békefenntartói tevékenysége folyamatosan továbbfejlődik

• A béke és biztonság fenntartása mellett egyre inkább előtérbe kerül a politikai folyamatok
felett gyakorolt felügyelet is, amely magában foglalja az igazságügyi rendszerek reformját, a
törvények végrehajtására és a rendfenntartásra alkalmas személyek kiképzését, valamint a
volt harcoló alakulatok lefegyverzését és társadalomba való visszatérésének biztosítását.
• Az ENSZ választásokat felügyelő tevékenysége szintén rendszeres és nélkülözhetetlenül
fontos jellemzőjévé vált a békeműveleteknek. Az utóbbi két évben az ENSZ erői hat,
válságból kilábaló, összlakosságukat tekintve 120 milliós országban – Afganisztán, Burundi,
Haiti, Irak, Libéria és Kongói Demokratikus Köztársaság – mintegy 57 millió választásra
jogosult számára biztosították demokratikus szavazójogukat.
• Munkatársai magatartásának számonkérhetősége a DPKO legfőbb prioritásai közé tartozik. A
szexuális visszaélésektől például egy három fő elemből (megelőzés, érvényesítés és
jóvátétel) álló átfogó stratégia elfogadásával és a központokban és a harctéren létrehozott
Viselkedési és Nevelési Egységek (Conduct and Discipline Unit) létrehozásával kívánja
mentesíteni békefenntartó műveleteit. A DPKO együttműködik a csapatküldő országokkal
annak érdekében, hogy biztosítsák a jordániai Zeid Ra’ad Zeid Al-Hussein herceg, az ENSZ
főtitkárának témában megbízott különleges tanácsadója által készített jelentés ajánlásainak
hatékony és teljes körű végrehajtását.

Forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése